Dne 10. ledna 2012 se studenti prvního ročníku bakalářského studia programu Vojenské technologie oboru Letový provoz účastnili v rámci předmětu "Úvod do studia oboru" exkurze na 22. základně letectva dislokované v Náměšti nad Oslavou. Skupinu provázeli i vyučující tohoto předmětu vedoucí Katedry letectva plukovník gšt. Ing. Miloslav Bauer, Ph.D., a vedoucí vědecký pracovník Katedry letectva podplukovník Ing. Jiří Kacer, Ph.D.
U hlavního vchodu do objektu základny nás uvítal „náš průvodce“ podplukovník Ing. Lokaj, který měl naši návštěvu na starosti, a provedl nás základnou. Nejprve nám v prostorech 223. letky oprav letecké techniky, která bezprostředně sousedí s hangárem, prezentoval základnu, její úlohu v rámci VzS AČR a její historii. Poté jsme se odebrali do hangáru letecké techniky, kde stály již připravené letouny L-39 Albatros, které více než rok nemohly létat vzhledem k havárii, která se stala na podzim roku 2010. Po vyšetření příčin a výměně motorů jsou Albatrosy připraveny k dalším letům.
Na druhém konci hangáru technici prováděli údržby bojových vrtulníků Mi-24/35. Náš průvodce nám během výkladu trpělivě odpovídal na naše dotazy týkající se letového provozu základny. Jelikož každý ročník Katedry letectva si podle zvyku vybírá patrona studijní skupiny, využili jsme i my této příležitosti a požádali nadporučici Kateřinu Hlavsovou, pilotku L-39 Albatros a zároveň jedinou ženu létající na proudových bojových letadlech v AČR, zda by se stala patronkou právě naší studijní skupiny. Poté jsme s ní na půdě 222. výcvikové letky debatovali, a vyslechli si prezentaci o přípravě pilotů na let, tedy leteckém briefingu a plánování a nakonec se společně vyfotili.
Když čas o něco pokročil, odebrali jsme se do prostoru Letištního stanoviště Letových provozních služeb, tedy „Letištní řídící věže“. Cestou jsme měli možnost vidět letmé přistání letounu L-159 ALCA, který odlétal zpět na domovskou základnu do Čáslavi. Na věži jsme poté byli svědky jak řídící letového provozu, bývalý student FVT, řídil letový provoz v tomto případě přistávající vrtulník Mi-35, který cvičil úkoly Search and Rescue, tedy pátrací a záchranné služby. Zde na řídící věži jsme tak mohli sami na vlastní oči vidět, jak důležitým se v naší nastávající profesi stane anglický jazyk a týmová práce.
Řídící letového provozu ve službě nám vysvětlil ve zkratce způsob řízení letounů pomocí pracovišť služby řízení a prezentoval osvětlení pojížděcích ploch včetně vzletové a přistávací dráhy.
Ke konci exkurze jsme navštívili další pracoviště na řídící věži, jmenovitě pracoviště meteorologa a synoptika, které jsou klíčové při plánování letů a předpovědi vývoje počasí.
Pokud mělo toto naše první setkání s leteckým prostředím základny VzS za cíl nás motivovat, určitě se neminulo účinkem. O to více se teď můžeme těšit, až usedneme po úspěšném studiu do kokpitu letadla, nebo za monitory pracovišť Řízení letového provozu.
Autor: Vojtěch Pták