V pátek 11. listopadu 2011 skončil v Praze největší vědecký festival v Česku „Týden vědy“ pořádaný Akademií věd ČR. Major Petr Františ z brněnské Univerzity obrany přímo na akademické půdě předvedl český unikát, který ani ve světě nemá obdoby – ovládání taktických 3D map pouhými gesty a pohyby těla.
Plánování bojových vojenských operací nad papírovými nebo plastickými mapami je běžným postupem téměř každého velitele. To by se ale v krátké době mohlo stát minulostí. Major Petr Františ a major Jan Hodický z katedry komunikačních a informačních systémů Fakulty vojenských technologií Univerzity obrany Brno vymysleli, jak díky pohybovému ovladači Kinect od společnosti Microsoft mohou zástupci armády jednoduše a intuitivně ovládat pohled na bojiště zprostředkovaný systémem velení a řízení při plánovaní nebo vedení operace.
„Jedná se o 3D vizualizační systém jako nástavby operačně taktického systému pozemních sil,“ říká major Petr Františ. „Umožňuje veliteli zobrazit taktickou situaci pro plánování i pro řízení boje ve 3D stereoskopicky, čili je to stejný systém jako ve 3D kině. Tím pádem plně nahradí plastický stůl nebo plastickou mapu. Zařízení je bezdrátové a velitelé tak nepotřebují žádné senzory na těle, myš ani jiné ovladače.“
Unikát tkví v tom, že pomocí čidla Kinect Xbox 360 se velitel může pohybovat před projekčním plátnem, na kterém je zobrazena mapa, a celý tento systém pak ovládá jen pohyby těla nebo rukou. Daný terén se mu zobrazí ve všech detailech, včetně stromů, vodních toků a dalších přírodních překážek a získá lepší přehled o lokalitě bojiště.
„Podkladové mapy nám dodávají odborníci z Vojenského geografického a hydrometeorologického úřadu v Dobrušce. K dispozici tak máme celou Českou republiku, ale máme zmapovaný třeba i afghánský Lógar, kde působí v misi ISAF naši vojáci,“ vysvětluje major Františ. „V případě potřeby je možné celý systém připravit k funkčnímu použití do půl hodiny, včetně vyhledání konkrétní lokality.“
V rámci obranného výzkumu na tomto projektu pracovali major Františ s majorem Hodickým už od roku 2007, ale před několika měsíci začali spolupracovat na jeho zdokonalení s vývojáři ze společnosti Microsoft. „Přelomový ovladač Microsoftu, Kinect, je zde použitý ve zcela reálné aplikaci, která není hrou. Jeho využití pro ovládání 3D vizualizačního systému tak má opravdový smysl a přináší reálný užitek,“ uvedl Jiří Karpeta, ředitel divize vývoje ve společnosti Microsoft.
Univerzita obrany zatím vyvinula prototyp a chce ho nabídnout armádě k využití. Zájem o tuto převratnou novinku projevily i britské ozbrojené složky. Využití spotřební elektroniky totiž dělá z celého systému velmi levnou záležitost. „Potřeba je jen počítač a Kinect za pár tisíc korun,“ dodává major Františ, který ochotně všem zájemcům v aule Akademie věd celý systém nejen předvedl a vysvětlil jeho přednosti, ale s jeho pomocí si ho mohli všichni i vyzkoušet.
Autor: Jana Deckerová, army.cz