24.6.2019
• Komunikace v interpersonálních činnostech, argumentace, connective leadership či etické jednání v organizaci – to jsou témata výuky, která v kurzech pro vyšší důstojníky organizovaných Centrem bezpečnostních a vojenskostrategických studií Univerzity obrany pravidelně zajišťují akademičtí pracovníci katedry leadershipu: podplukovnice Jolana Fedorková, podplukovník Zdeněk Mikulka a PhDr. Ivana Nekvapilová.
V teoretické i praktické části předmětu Strategický leadership, jehož garantem je podplukovnice Janka Koláčná Kosecová, se lektoři katedry leadershipu zaměřují na formování etického přístupu v rozhodování a na rozvoj komunikativních dovedností posluchačů – jejich způsobilost efektivně komunikovat v konkrétní situaci s určenými partnery –, což zahrnuje vedení pracovních rozhovorů v procesu realizace personální práce, prezentace odborných témat nebo schopnost uspět při veřejném vystoupení. Pro některé vojáky jsou dané aktivity rutinní záležitostí, pro jiné naopak stresujícím podnětem.
„Při přednáškách a cvičeních věnujeme pozornost zásadám a úskalím sociální komunikace ve vojenském prostředí a kvalitě komunikačních toků v organizaci," popisuje podstatu výuky PhDr. Ivana Nekvapilová, Ph.D." a dodává: „Právě způsobilost dobře komunikovat, aktivně naslouchat, získat odvahu v sebehodnocení při vedení monologu a dialogu – jsou prioritami naší výuky. Poskytujeme vojenským profesionálům korektní zpětnou vazbu na základě videonahrávek
a snažíme se odhalit negativní stereotypy a upevnit ty návyky, jež jsou v každodenní komunikaci žádoucí." Tedy výuka se nese v duchu motta: Na cizím člověku si všimneš v oku malé třísky, ale ve vlastním oku nevidíš klacek. Novinkou předmětu je zařazení connective leadershipu realizovaného ve spolupráci s americkou agenturou Connective Leadership Institute. Pomocí testů jsou zjišťovány převažující styly situačního vedení účastníků kurzů. Hodnotící rozhovor v rámci periodického hodnocení vojenských profesionálů slouží jako modelová situace k vysvětlení praktického využití metody.
Odměnou pro pracovníky katedry leaderhipu jsou nejen dlouhodobě pozitivní posudky posluchačů v daných aktivitách, ale i konkrétní a adresná vyjádření. „Váš předmět byl úžasný. Ocenil bych více prostoru pro kamerové záznamy a sebereflexi," řekl na závěr setkání jeden z účastníků – kapitán Karel Brázdil.
Autorka:
Jolana Fedorková
Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru