12.12.2017
• Nedávno jsem byl spolu se svými spolužáky nadrotmistrem Bc. Jakubem Marešem, rotmistrem Bc. Václavem Bášou a rotným Petrem Horkým vybrán do kurzu s názvem „Robotics: practical views" na vojenské škole École spéciale militaire de Saint-Cyr poblíž města Rennes ve Francii.
Do země galského kohouta jsme se dopravili letecky s jedním přestupem. Hned po příletu na letiště v Rennes se nás ujal francouzský řidič a odvezl nás do prostor školy, kde si nás už převzali francouzští studenti, se kterými jsme se velmi rychle spřátelili.
Následující den jsme společně s dvěma domácími a několika zahraničními studenty vytvořili mezinárodní skupinu, určenou k výuce pokročilejších postupů v rozhraní programu MATLAB. I přes počáteční ostýchavost a několik technických problémů jsme se dokázali společně dobrat k prohloubení našich znalostí v programování a také v nezbytných technických vědomostech, nutných k pochopení souvislostí v programovacích jazycích. Probíraná témata zahrnovala robotické senzory, převody 3D náhledů do 2D a zpět, či jednoduché ovládání malých pohyblivých robotů Khepera, jež svým vzhledem připomínali moderní samohybné vysavače. Třešničkou na dortu pro nás byl pátek, který jsme strávili programováním šestinohého robota připomínajícího obřího pavouka. Každá noha musela být v synchronizaci s těmi zbylými a nesmělo docházet k jejich kolizím. Velkou inspirací pro nás byla příroda, konkrétně se jednalo o šváby. Sledovali jsme zpomalená videa jejich pohybu, poněvadž pro lidské oko je aktivita nohou příliš rychlá. Po nabytí zkušeností jsme přikročili k většímu kalibru. Humanoid NAO velikostí odpovídal dvouletému dítěti. Jeho pohyb působil také velmi rozpačitě, nicméně zvládal mluvit a naslouchat. Pokyny se vkládaly v grafickém UI podél časové osy, aby bylo jasné, kdy a jaký úkol má NAO vykonat. S posledním robotem bylo práce nejvíce, svou komplexností zdaleka překračoval cokoliv, na co jsme byli zvyklí, avšak radost, když správně vykonal zadané úkony, byla asi největší.
Po skončení kurzu, kdy valná většina účastníků odjela, jsme na místě zůstali pouze my, čtyři Češi. Nijak jsme nezaháleli a s vervou jsme se vrhli na další projekt. Tím byl robot Eddie, o něco větší a inteligentnější kopie již zmiňovaného robota Khepera. Naším úkolem bylo vytvořit za pomocí MATLABu grafické rozhraní s osou x a osou y, do něhož je možné klikat myší pokyny, které má robot provádět. Zároveň bylo zapotřebí naprogramovat robota tak, aby byl schopen pochopit zadané koordináty a vykonat pohyb ve správném směru a vzdálenosti. K tomu ještě navíc byl na přední části namontovaný 2D laserový senzor. Tato součást snímala okolí v rozmezí 240°. Součástí naší práce bylo naměřené hodnoty zanést do grafického prostředí vytvořeného programu. S touto částí jsme měli asi největší potíže. Naštěstí se nám vše s trochou pomoci od francouzských lektorů podařilo, a tak jsme svoji práci mohli v závěru druhého týdne směle odprezentovat před publikem.
Kurz považuji za velmi přínosný jak ze strany navázání nových přátelství, tak díky získání nových akademických zkušeností. A jako bonus jsme si z Francie přivezli dva mezinárodně uznatelné kredity.
Autor:
Martin Novotný