Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu
Nadrotmistr Hruška se vrátil z francouzského nebe

Zpravodajský portál Univerzity obrany

 

Aktuality Univerzity obrany

Nadrotmistr Hruška se vrátil z francouzského nebe

Počet shlédnutí: 463

1.7.2015 • Bývalý mistr světa Brian Spreckley nebo reprezentantka Francie na MS a ME Céline Montorio patřili mezi soupeře nadrotmistra Bc. Jana Hrušky na mezinárodní soutěži v bezmotorovém létání National Air 2015, jejímž hostitelem bylo ve dnech 8. až 19. června plachtařské centrum Armé de L´Air dislokované na letišti Romorantin zhruba 250 km jihozápadně od Paříže. Student Fakulty vojenských technologií Jan Hruška skončil v klubové třídě těsně pod stupni vítězů a v celkovém hodnocení obsadil 8. příčku.

Na letecké soutěži, která byla přeborem armád NATO, reprezentovali českou armádu spolu s nadrotmistrem Janem Hruškou a jeho pomocníkem nadrotmistrem Bc. Petrem Hromkem i nadporučík Ing. Radim Vadász z 24. základny dopravního letectva Kbely a nadporučík Ing. Jan Ratz z 21. základny taktického letectva Čáslav. Zatímco nadrotmistr Hruška létal na stroji ASW-15B v klubové třídě, do níž patří větroně bez vodní přítěže a do stanovené maximální vzletové hmotnosti, jeho kolegové soutěžili na kluzácích Mosquito ve třídě 15-21m, kde je možné používat vodní přítěž a stavitelnou klapku křídla. Oba tyto prostředky silně zvyšují výkony větroňů.

„Letiště Romorantin má dvě travnaté dráhy, sídlí zde vojenské plachtařské centrum, logistická základna francouzského letectva a také civilní aeroklub. Okolní krajina je velmi podobná té české, převládají obilná pole a jedinou raritou je les o rozměrech 40x80 km obepínající Romorantin z východní strany, který nám dělal starosti zvláště v poslední části letů při finálním dokluzu. Letět nad takovým typem porostu bez motoru a možnosti popoletět někam dál není úplně komfortní pocit,“ hodnotí Jan Hruška prostředí, v němž se soutěž uskutečnila.  

Průběh závodu výrazně ovlivnilo počasí, Jan Hruška k první soutěžní disciplíně nastoupil až po několika dnech odkladů. Skončil v ní pátý s malým odstupem za vítězem. „Dalším letem byla trať o délce 506 km. Tak dlouhý přelet jsem za dobu, co létám, ještě nikdy neuletěl. Držel jsem se tedy zpočátku Briana Spreckleyho, který mě však zkušeně ‚odhodil‘ v jednom ze stoupavých proudů,“ ohlíží se nadrotmistr Hruška za průběhem závodu. Stanovenou trať o délce více než půl tisíce kilometrů však úspěšně dokončil a vytvořil tak osobní rekord. V následující disciplíně však musel provést jediné polní přistání během závodu, což znamenalo pád ze 3. na 11. místo.

Na konečnou osmou příčku s odstupem pouhých pěti bodů za závodníkem před sebou se dostal během poslední disciplíny. „Těch pět bodů bylo zapříčiněno mou snahou rozloučit se s Romorantinem klasickou leteckou cestou – nízkým průletem nad dráhou. Nebýt toho, nemusel bych si šetřit výšku na finálním dokluzu, letěl bych o něco rychleji a dostal například o 30 bodů více. Až při vyhlášení vítězů jsem navíc zjistil, že 7. místo celkem byla zároveň bronzová příčka mezi vojáky ve třídě klub. Nízký průlet mě tedy stál pohár a místo ‚na bedně‘... Ale stál za to!“ uzavírá Jan Hruška.


Autor: Jan Hruška, Viktor Sliva, foto: Petr Hromek​

​​
   
© 2021 Univerzita obrany | Kounicova 65, 662 10 Brno, Czech Republic
  • Videokanál Univerzity obrany na Youtube
  • Tweetujeme
  • Videokanál Univerzity obrany na Youtube
  • Jsme na Facebooku
  • Webová alba Picasa