Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu
Vojenští geografové a meteorologové z Univerzity obrany testovali průchodnost terénu

Zpravodajský portál Univerzity obrany

 

Aktuality Univerzity obrany

Vojenští geografové a meteorologové z Univerzity obrany testovali průchodnost terénu

Počet shlédnutí: 491

7.5.2015 • Na Katedře vojenské geografie a meteorologie Fakulty vojenských technologií Univerzity obrany je řadu let vyvíjen postup, jak modelovat pohyb vojenských vozidel pomocí digitálních geografických dat. K ověření funkčnosti zde vyvinutých fyzikálních, matematických a informačních modelů byly 4. až 7. května 2015 uskutečněny ve Vojenském újezdu Libavá zkoušky s technikou, která je v české armádě nejčastěji používána. Cílem výzkumného záměru katedry je, aby modely mohli používat v praxi velitelé a příslušníci štábů jednotek AČR.

Pro testy byla využita standardní geografická data, která jsou k dispozici celé armádě. Zejména byl využit nejnovější výškový model DMR5 vytvořený z leteckého laserového skenování. Z těchto dat byly vypočítány modely průchodnosti pro poskytnutou vojenskou techniku, konkrétně tank T-72M4 CZ, bojová vozidla BVP-2, Iveco LOV a Pandur II CZ a přepravní prostředky Tatra 815 8x8, Tatra 810, UAZ 469 a Landrover 110. Veškerou techniku poskytla 7. mechanizovaná brigáda v rámci spolupráce mezi Univerzitou obrany a jednotkami AČR. Na přímé geografické podpoře se podílela i skupina příslušníků Vojenského geografického a hydrometeorologického úřadu Dobruška se soupravou SGEOB.

Vlastní testy byly provedeny v prostorech taktických směrů na cvičišti. Jednotlivá vozidla projížděla plánovanými trasami a jejich jízda byla přesně zaznamenávána geodetickými přijímači GNSS. Po celou dobu testů byl měřen stav atmosféry.

Pro zpřesnění modelu průchodivosti vozidel a průchodnosti terénu bylo provedeno snímání provozních údajů z vozidlových sítí pohonu vozidel AČR, a to T-72M4 CZ, Pandur II CZ, Iveco LOV a Tatra 810. Tato vozidla jsou vybavena sběrnicemi podle standardu SAE J1939 a J1708, případně jejich kombinací a z těchto sběrnic byly zaznamenávány všechny dostupné parametry z řídících jednotek motoru, automatické převodovky, systému rozdělování točivého momentu, ABS a dalších, dle vybavenosti jednotlivých vozidel. V těchto záznamech budou využity především údaje o ovládání vozidla řidičem a chování vozidla při průjezdu nerovností terénu, tedy například poloha plynového pedálu, brzdového pedálu, otáčky motoru, rychlost vozidla, teploty a tlaky v chladicí a mazací soustavě, ovládání uzávěrek diferenciálů a další dostupné provozní údaje. Ty pak poslouží k upřesnění modelu průchodnosti terénu.

Součástí pořízených záznamů byly i záznamy prostoru před vozidlem při pohybu videokamerou a pořízena fotodokumentace. Tato část byla realizována Katedrou bojových a speciálních vozidel FVT spolu se studenty oboru Bojová a speciální vozidla, kteří zároveň získávali důležité informace k jejich studentské vědecké činnosti. K měření a záznamu dat byla použita profesionální technika a vybavení z Laboratoře vetroniky Univerzity obrany.

Přesné výkonové parametry vozidel byly rovněž testovány pracovníky Vojenského technického ústavu pozemního vojska ve Vyškově. Všechna naměřená data budou v následujícím období podrobně vyhodnocena a na základě jejich rozborů budou všechny modely upraveny tak, aby je bylo možné postupně aplikovat v rozhodovacích procesech velitelů a příslušníků štábů jednotek AČR.

V rámci testování techniky byly prováděny i zkoušky zaměřené na průchodivost techniky lesními porosty s uplatněním tlakových a tahových dynamometrických testů. Dále byly prováděny testy únosnosti půd s využitím penetrometrických metod a byly odebírány i půdní vzorky na zrnitostní a vlhkostní rozbory. Na těchto úkolech se podíleli i akademičtí pracovníci z Mendelovy univerzity v Brně.

Z hlediska cílů výzkumného záměru byly testy velice užitečné. Jednak se prokázala užitečnost modelů průchodnosti terénu, na druhé straně se projevily i jejich slabé stránky, které se bude řešitelský tým snažit odstranit v průběhu dalších prací, v rámci nichž je nutné nasbíraný bohatý materiál zpracovat a vyhodnotit. Testy průchodnosti ale ukázaly i cestu, jak účinně propojit akademickou sféru vojenského vysokého školství s vojskovou praxí vojenských útvarů.


Autor: Václav Talhofer​, Tomáš Túró​

​​
   
© 2021 Univerzita obrany | Kounicova 65, 662 10 Brno, Czech Republic
  • Videokanál Univerzity obrany na Youtube
  • Tweetujeme
  • Videokanál Univerzity obrany na Youtube
  • Jsme na Facebooku
  • Webová alba Picasa