20.3.2015 • „Plyn!“ zaznívá tělocvičnou základní
školy na Sirotkově ulici v Brně rázný povel a pět žáků si rychle nasazuje
plynovou masku. Autor povelu, rotný Michal Kokeš za malou chvíli kontroluje utěsnění
masek a krátce nato dává další pokyn, tentokrát k použití jednorázových pláštěnek.
Žáci v neforemných protichemických oděvech pak vybíhají na školní dvůr a po
jeho přeběhnutí si s rotným Kokešem „dávají“ deset dřepů a kliků, aby na
vlastní svaly okusili fyzickou náročnost povolání vojáka. „Je pravda, že od
záklaďáku jsem si tolik nezaklikoval,“ usmívá se vojenský student poté, co
absolvoval rozcvičku s patnáctou skupinou dětí.
Většina z desetičlenného
týmu příslušníků Univerzity obrany je v tuto chvíli na jednotlivých
stanovištích rozmístěných v tělocvičně obklopena hrozny dětí. Ty se kromě
protichemické ochrany dále mohou prakticky seznámit se zásadami první pomoci a
s ručními zbraněmi používanými armádou. K dispozici je také střelecký
trenažér, na kterém zájemci testují přesnost střelby. Zaujetí žáků přináší i
humorné okamžiky, když se například jedna z dívek snaží zachytit objektivem
mobilního telefonu svou spolužačku s nasazenou maskou a vyzývá ji: „Usměj
se, Lenko!“ Odpovědí je jí nejprve nechápaný výraz v očích za kulatými
průzory masky a pak odpověď tlumeným hlasem: „Co blbneš? Vždyť to není vidět!“
Na ruch
v tělocvičně dohlíží kapitán Roman Hanzlík z Oddělení vnějších vztahů
Univerzity obrany, který před malou chvíli dokončil rozhovor s redaktorkou
Českého rozhlasu a právě chystá výměnu desítek žáků na jednotlivých místech
v budově školy. „Je to tady trochu náročnější, než včera v Lubnici,“
zmiňuje obdobnou akci, která předchozí den proběhla ve výrazně menší škole
v obci na moravsko-rakouském pomezí. „Tamních šest desítek žáků se se
zdejšími třemi stovkami dětí nedá srovnat a zřetelný je také rozdíl
v mentalitě žáků,“ doplňuje vojenský profesionál s bohatými
zkušenostmi z prezentačních akcí.
Jedna ze
tříd právě odchází do sousední menší tělocvičny, kde pro ně má major Jíří Kalenda mimo jiné připraveny informace o
programu POKOS, v jehož rámci rušný den na škole Sirotkova probíhá.
„Obrana státu je záležitostí všech občanů, ne pouze armády,“ připomíná major
Kalenda žákům fakt, jenž v současné mezinárodní situaci nabývá stále více
na významu. Systematická a diferencovaná příprava občanů k obraně státu (POKOS)
je jedním z předpokladů vytvoření potřebných schopností k zajišťování obrany
jednotlivců i celé společnosti.
„My
všeobecně máme rádi, když u nás panuje ruch, připravujeme řadu projektových dnů
a za jeden z nich jsme zvolili tento. Chtěli jsme dětem ukázat, že Armáda
České republiky existuje a co všechno její činnost obnáší,“ říká jeden z iniciátorů
akce, učitel na základní škole Sirotkova Martin Kučmerčík a doplňuje: „Když
jsme vytvářeli školní výukový plán, tak jsem na internetu zjistil, že armáda
spolupracuje se školami na základě pokynu ministerstva. Armádu jsem tedy
oslovil a po nějaké době se podařilo tuto akci zorganizovat.“
„Považuji za
přínosné, že se Univerzita obrany zařadila mezi útvary Armády ČR, které
prezentují program POKOS. Pedagogové tak mohli předat žákům základních škol
cenné zkušenosti z problematiky související s obranou státu. Oceňuji také naše
studenty, kteří řídili ukázky zbraní, zdravotnické a chemické přípravy,“
hodnotí účast jediné vojenské vysoké školy v ČR v programu přípravy
obyvatelstva podplukovník
Vladimír Šidla, tiskový mluvčí Univerzity obrany.
Zatímco
v tělocvičně se skupiny dětí střídají u jednotlivých odborností, o patro
výš se se svými zkušenostmi ze zahraničních misí, konkrétně z Afghánistánu
dělí s žáky podplukovník David Čep, oděný stylově v pouštní verzi
maskovací uniformy. Mimo jiné se snaží přiblížit myšlení místních obyvatel a
podmínky působení spojeneckých vojáků. V této souvislosti musí najít také
odpověď na zasvěcený a nečekaný dotaz z auditoria, zda výcvikem
afghánských vojáků nevzniká problém potenciálních zdatných protivníků, jak se
to událo Američanům v 80. letech minulého století.
To druhý
z veteránů, major Zdeněk Mikulka, přednášející v jiné třídě, řeší se
žáky otázky praktického života. V rámci závěrečného kvízu klade dotaz, jakého
faux pas je třeba se vyvarovat při rozhovoru s Afghánci, a přitom připravuje
drobný dárek pro autora správné odpovědi. Jenže toho je těžké určit, protože se
ihned zvedá les rukou a odpověď zní z několika hrdel najednou: „Nikdy se
jich nesmíte ptát na ženy!“
Krátce po
poledni je program POKOSu vyčerpán. Tým Univerzity obrany balí prezentační
pomůcky a vrací se do univerzitních objektů v nedaleké Kounicově ulici. Žáci obohaceni
o nové informace a poznatky z oblasti, jež se po několikaleté odmlce znovu
vrací do škol, usedají zpátky do lavic, aby v nich strávili zbývající
hodiny středečního vyučování.
Autor:
Viktor Sliva, foto: autor a Roman Hanzlík