28.11.2014 • Po roční přestávce se na půdě
Univerzity obrany ve čtvrtek 26. listopadu sešli zástupci státních, veřejných i
soukromých škol na konferenci s názvem Kompetence v cizích jazycích
jako důležitá součást profilu absolventa vysoké školy. Ve dvou sekcích –
anglické a české – si přednášky vyslechlo 85 odborníků ze Slovenska, Rakouska,
Makedonie, Turecka a České republiky. Své příspěvky do sborníku zaslali autoři
z dalších tří evropských zemí.
„Vítejte na
palubě Univerzity obrany,“ přivítal účastníky konference prorektor pro vnitřní
řízení plukovník gšt. Miloslav Bauer s odkazem na svou leteckou
specializaci a poté je seznámil s postavením školy na současném trhu
vzdělávání v České republice. Zmínil také podporu výuky jazyků, která
vychází z požadavků české armády. Mária Šikolová, ředitelka odboru výuky Centra
jazykového vzdělávání UO se zmínila o některých aspektech výuky cizích jazyků: „Univerzitní
jazyková centra řeší řadu problémů, jelikož často musí překlenout mezery
v jazykových znalostech ze středních škol. Navíc naši studenti jsou často
pro jazykovou výuku jen částečně nadáni nebo jim chybí motivace.“
Pro
letošní ročník konference bylo stanoveno pět témat, mezi nimi například výuka akademického a
profesního jazyka, přístupy k hodnocení
jazykové úrovně či použití informačních technologií ve výuce cizích jazyků. V této oblasti Univerzita obrany již
několik let využívá výukový systém Barborka, který umožňuje tvorbu, správu a
užívání e-learningových kurzů. „Pro
nás je využití tohoto systému nezbytností, mají-li studenti splnit všechny
požadavky, které jsou na ně kladeny,“ hodnotí význam uvedeného výukového
prostředku vedoucí 1. oddělení anglického jazyka Centra jazykového vzdělávání Ivana Čechová, která byla
současně předsedkyní programového výboru konference.
V dopoledním
bloku anglické sekce vystoupila spolu s jinými i Elena Spirovska
z South East Europe University z makedonského Tetova. Její přednáška
se týkala kurzu angličtiny pro akademické účely (English for Academic Purpose,
EAP), který zmíněná univerzita pořádá jako jediná v Makedonii. „My učíme
naše studenty angličtinu nejen znát, ale především ji účelně používat při
diskusích, vystoupeních či písemném projevu,“ shrnuje smysl tohoto kurzu Elena
Spirovska. Z 600 studentů školy vstupními testy úspěšně projde asi deset
procent zájemců, kteří pak absolvují dvouhodinový blok výuky jednou týdně.
Pro
organizátory konference ani po jejím završení práce nekončí. Jejich cílem je
totiž navázat na úspěch sborníku z předchozího ročníku, který byl zařazen
na server Web of Knowledge, což v případě jazykových konferencí nebývá
časté. „Na všechny příspěvky jsou vypracovány dvě anonymní recenze.
Z publikace o rozsahu 375 stran budou vybrány nejhodnotnější příspěvky do
užšího výběru, takového best of a pak zaslány do Web of Knowledge se žádostí o
zařazení do této databáze.“ popsala další postup prací na sborníku Ivana
Čechová. Ohlasy na průběh konference a kvalitu příspěvků potvrdily cíl
brněnského univerzitního centra pokračovat v tradici pořádání akce i v příštích
letech.
Autor:
Viktor Sliva