Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu
Most na vodu suň!

Zpravodajský portál Univerzity obrany

 

Aktuality Univerzity obrany

Most na vodu suň!

Počet shlédnutí: 267

 

19.9.2014 • Učitelé, studenti i absolventi Univerzity obrany ženijních odborností se podíleli na cvičné stavbě provizorního mostu z materiálu Těžké mostové soupravy ve výcvikovém středisku Ministerstva dopravy v Kojetíně. Ukázka dokončení montáže a vysunutí mostu přes řeku proběhla za přítomnosti ministra dopravy Antonína Prachaře a předsedy Státní správy hmotných rezerv Pavla Švagra.

Montáž posledního pole je dokončena a na konec více než padesát metrů dlouhé příhradové konstrukce je kovovou tyčí připojen vůz Tatra. Větší část tělesa provizorního mostu zatím spočívá na výsuvné dráze a jen několik polí přesahuje pilíř na levém břehu řeky Moravy. To se však rychle mění. Zaznívá pokyn „Most na vodu suň!“ a nákladní vůz pomalu posouvá konstrukci nad říční hladinu, která má v těchto místech šířku přibližně 30 metrů. S malou technickou přestávkou dosahuje konec mostu na protější pilíř a oba říční břehy jsou propojeny.

Přemostěním řeky Moravy tak vrcholí jedna z patnácti letošních výcvikových akcí v kojetínském středisku, které bylo zřízeno v roce 1979 a pod správou Ministerstva dopravy ČR funguje od roku 1992. Na základě dlouhodobé spolupráce zde probíhá výcvik ženijního vojska i studentů ženijních odborností Univerzity obrany, kteří se připravují na svou budoucí profesi. „Je to oboustranně výhodná symbióza. Naši studenti zde získávají praktické zkušenosti a my zase středisku poskytujeme odborné lektory,“ hodnotí spolupráci vedoucí Katedry ženijních technologií Univerzity obrany plukovník Pavel Maňas.  

Účast odborníků UO na stavbách provizorních mostů však začíná ještě před sestavením prvních dílců. Jejich úkolem je totiž připravit projekt, na jehož základě je pak konstrukce postavena. „Tak tomu bylo nejen v případě tohoto cvičení, ale například také u více než stovky mostů, které byly zřízeny po povodních v minulých letech. A například ten v Českém Krumlově slouží dodnes,“ popisuje podíl Univerzity obrany na řešení krizových situací major Martin Benda, odborný asistent zmíněné katedry.

„Konstrukce těžké mostní soupravy je osvědčená, její montáž je rychlá a efektivní,“ hodnotí ministr dopravy Antonín Prachař tuto technologii používanou při provizorním řešení následků živelních katastrof. Protože se stáří souprav pohybuje kolem 50 let, uvažuje se o inovacích. „Postupně jsou nahrazovány jednotlivé díly, především ty nejvíce namáhané koncové tak, aby byl zachován potřebný objem v majetku Státní správy hmotných rezerv,“ doplňuje ministr

Odborníci nyní hledají způsob, jak vyřešit konstrukci provizorního přemostění v rámci koridorových železničních tratí. „Dnes můžeme zbudovat jednokolejný most, naším cílem je najít řešení pro koleje dvě, případně tři,“ uvádí plukovník Maňas jeden z projektů, na jehož řešení se Katedra ženijních technologií v současnosti podílí. Její výzkumná činnost se dále zaměřuje na různé aspekty spojené s budováním a fungováním provizorních mostů a vyhodnocováním získaných poznatků z hlediska vojenského využití.

Přemostěním řeky a zbudováním nájezdové rampy vyvrcholila druhá ze tří etap stávajícího výcvikového turnusu. Po týdenním školení a stejně dlouho trvajícím sestavení mostu nyní následuje závěrečná část – demontáž příhradové konstrukce. Té již nejsou přítomni současní studenti Univerzity obrany, kteří si plní další povinnosti, ale školu zde reprezentuje její loňský nejlepší absolvent poručík Jan Holub, který se cvičení účastní v rámci svého současného zařazení u útvaru.


Autor: Viktor Sliva​​​​

​​
   
© 2021 Univerzita obrany | Kounicova 65, 662 10 Brno, Czech Republic
  • Videokanál Univerzity obrany na Youtube
  • Tweetujeme
  • Videokanál Univerzity obrany na Youtube
  • Jsme na Facebooku
  • Webová alba Picasa