19.9.2014 • Učitelé, studenti i absolventi Univerzity obrany
ženijních odborností se podíleli na cvičné stavbě provizorního mostu
z materiálu Těžké mostové soupravy ve výcvikovém středisku Ministerstva
dopravy v Kojetíně. Ukázka dokončení montáže a vysunutí mostu přes řeku
proběhla za přítomnosti ministra dopravy Antonína Prachaře a předsedy Státní
správy hmotných rezerv Pavla Švagra.
Montáž posledního pole je dokončena a na konec více než
padesát metrů dlouhé příhradové konstrukce je kovovou tyčí připojen vůz Tatra.
Větší část tělesa provizorního mostu zatím spočívá na výsuvné dráze a jen
několik polí přesahuje pilíř na levém břehu řeky Moravy. To se však rychle
mění. Zaznívá pokyn „Most na vodu suň!“ a nákladní vůz pomalu posouvá
konstrukci nad říční hladinu, která má v těchto místech šířku přibližně 30
metrů. S malou technickou přestávkou dosahuje konec mostu na protější
pilíř a oba říční břehy jsou propojeny.
Přemostěním řeky Moravy tak vrcholí jedna z patnácti
letošních výcvikových akcí v kojetínském středisku, které bylo zřízeno
v roce 1979 a pod správou Ministerstva dopravy ČR funguje od roku 1992. Na
základě dlouhodobé spolupráce zde probíhá výcvik ženijního vojska i studentů
ženijních odborností Univerzity obrany, kteří se připravují na svou budoucí
profesi. „Je to oboustranně výhodná symbióza. Naši studenti zde získávají
praktické zkušenosti a my zase středisku poskytujeme odborné lektory,“ hodnotí
spolupráci vedoucí Katedry ženijních technologií Univerzity obrany plukovník
Pavel Maňas.
Účast odborníků UO na stavbách provizorních mostů však
začíná ještě před sestavením prvních dílců. Jejich úkolem je totiž připravit
projekt, na jehož základě je pak konstrukce postavena. „Tak tomu bylo nejen v
případě tohoto cvičení, ale například také u více než stovky mostů, které byly
zřízeny po povodních v minulých letech. A například ten v Českém
Krumlově slouží dodnes,“ popisuje podíl Univerzity obrany na řešení krizových
situací major Martin Benda, odborný asistent zmíněné katedry.
„Konstrukce
těžké mostní soupravy je osvědčená, její montáž je rychlá a efektivní,“ hodnotí
ministr dopravy Antonín Prachař tuto technologii používanou při provizorním
řešení následků živelních katastrof. Protože se stáří souprav pohybuje kolem 50
let, uvažuje se o inovacích. „Postupně jsou nahrazovány jednotlivé díly,
především ty nejvíce namáhané koncové tak, aby byl zachován potřebný objem
v majetku Státní správy hmotných rezerv,“ doplňuje ministr
Odborníci nyní hledají způsob, jak vyřešit konstrukci
provizorního přemostění v rámci koridorových železničních tratí. „Dnes
můžeme zbudovat jednokolejný most, naším cílem je najít řešení pro koleje dvě,
případně tři,“ uvádí plukovník Maňas jeden z projektů, na jehož řešení se
Katedra ženijních technologií v současnosti podílí. Její výzkumná činnost
se dále zaměřuje na různé aspekty spojené s budováním a fungováním
provizorních mostů a vyhodnocováním získaných poznatků z hlediska
vojenského využití.
Přemostěním řeky a zbudováním nájezdové rampy vyvrcholila
druhá ze tří etap stávajícího výcvikového turnusu. Po týdenním školení a stejně
dlouho trvajícím sestavení mostu nyní následuje závěrečná část – demontáž
příhradové konstrukce. Té již nejsou přítomni současní studenti Univerzity
obrany, kteří si plní další povinnosti, ale školu zde reprezentuje její loňský
nejlepší absolvent poručík Jan Holub, který se cvičení účastní v rámci
svého současného zařazení u útvaru.
Autor: Viktor Sliva