19.9.2014 • Na Univerzitě obrany proběhlo ve čtvrtek 18. září za účasti sekretáře
mezinárodní Vojenské asociace vetroniky (MILVA) Christophera Hughese z USA
slavnostní otevření laboratoře vetroniky, která bude sloužit jak k mezinárodnímu
vědeckému výzkumu, tak i k odborné přípravě v oblasti architektury
elektrických a elektronických systémů vojenských vozidel.
Vetronika je vojenský termín pro
architekturu propojení podsystémů bojových a logistických vozidel jednotným způsobem,
zajišťující optimální řešení výměny informací a možnosti rozvoje (modernizace)
těchto složitých systémů. Architektura vetroniky je v českém
modernizovaném tanku T-72M4 CZ a kolovém obrněném transportéru Pandur II CZ 8x8
pod názvem Bojový vozidlový informační systém.
Kromě zapojení se do národního
výzkumu v oblasti architektury vetroniky se nová laboratoř na Univerzitě
obrany stane uzlem vytvářeného mezinárodního distribuovaného Centra excelence
vetroniky vojenských vozidel skupiny MILVA, která má hlavní odpovědnost za
implementaci, ověřování, validaci a akreditaci připravovaného standardu NATO
Generic Vehicle Architecture (NGVA) STANAG 4754. To znamená, že se stane
součástí vědecko-výzkumného řetězce laboratoří, které již byly vybudovány ve
Velké Británii, Německu, Švédsku a Francii. Proto se otevření české laboratoře
zúčastnili také zástupci Národních úřadů pro vyzbrojování v oblasti
pozemní techniky z uvedených zemí.
„Komplexní řešení architektury
vetroniky, tak jak je zamýšleno v NATO standardu NGVA se dotýká nejen
samotných bojových vozidel, ale také všech ostatních speciálních vojenských
prostředků a zbraňových systémů na kolových a pásových podvozcích. Znalost a
pochopení NGVA je důležitá z hlediska akvizičního procesu a logistické podpory
pro zajištění požadované interoperability AČR,“ říká podplukovník Tomáš Túró
z Katedry bojových a speciálních vozidel, která bude laboratoř provozovat.
„Laboratoř vetroniky je určena
k modelování a ověřování požadavků a schopností řízení, koordinace a výměny
informací u složitých zbraňových systémů na kolových i pásových vozidlech. Tedy
umožňuje simulaci datové komunikace a řízení podsystémů bojového nebo
logistického vozidla,“ podtrhuje podplukovník Túró.
Jak dále uvádí tento expert,
v současné době Katedra bojových a speciálních vozidel Fakulty vojenských
technologií UO nejvíce spolupracuje s Vetronics Research Centre, které
představuje akademické centrum excelence ve Velké Británii, sponzorované britským
ministerstvem obrany. Toto centrum je součástí University of Brighton.
Zamýšleným úkolem vědců
v laboratoři také bude ověřování a potvrzování správnosti technických
řešení systémů nabízených obranným průmyslem ČR, případně zahraničními
zbrojními firmami Armádě ČR a armádám NATO. Architektura vetroniky je klíčovým
prvkem zajištění interoperability systémů armád NATO a zajištění optimálního
životního cyklu a nízkých nákladů na vývoj a modernizaci bojových a
logistických vozidel.
Laboratoř byla vybudována
z prostředků Programu pro rozvoj organizace a peněz získaných vědeckou
činností příslušníků Katedry bojových a speciálních vozidel FVT. Laboratoř
vetroniky využívá znalostí a schopností jak příslušníků vlastní katedry, tak i
Katedry zbraní a munice, Katedry komunikačních a informačních systémů a rovněž
Katedry taktiky z Fakulty vojenského leadershipu UO. Slavnostního otevření
laboratoře se zúčastnili představitelé vedení Fakulty vojenských technologií, a
to proděkan pro vnější vztahy a rozvoj plukovník Vlastimil Malý a proděkan pro
vědeckou činnost prof. Jan Kohout.
Autor: Pavel Pazdera