17.9.2014 • I letos budou
mít návštěvníci Dnů NATO v Ostravě a Dnů vzdušných sil AČR možnost
využívat mobilní aplikaci, která jim ukáže, co se zrovna na této akci ve dnech
20. a 21. září děje. Aplikaci pro chytré mobilní telefony vyvinuli dva studenti
Univerzity obrany, rotmistři Jiří Kašuba a Petr Hromek, ve svém volném čase.
„Aplikace
zobrazuje nejen aktuální program, ale také v sobě skrývá malého průvodce
pro návštěvníky areálu, aktuální novinky vydané serverem www.natodays.cz a nyní nově i
interaktivní mapu s funkcí GPS. Uživatel aplikace tedy přesně ví, kde se
v areálu vyskytuje, a má možnost zjistit, co se kolem něj nachází.
Například u jakého právě stojí letadla, kde je nejbližší zdravotník či WC,“
upřesňuje rotmistr Bc. Petr Hromek. Mobilní aplikace je momentálně ke stažení
pro systémy Android na Google Play a Apple iOS na App Store.
„Aplikace
se oproti loňskému výbornému zpracování příliš nezmění. V hlavním okně aplikace
se návštěvníkům zobrazí název ukázky a její typ. Modrý proužek bude znamenat
letovou ukázku, zelený pozemní a červený bude značit, že se dotyčná ukázka
zrušila,“ prozradil Ivan Zít, koordinátor IT technologií v občanském
sdružení Jagello 2000, které je jedním z hlavních organizátorů této
prezentační akce na mošnovském letišti. „Za vývoj aplikace bychom chtěli poděkovat
Jiřímu Kašubovi a Petru Hromkovi, dvěma studentům Univerzity obrany, kteří ji
připravili ve svém volném čase a nepožadují žádný honorář. Odměnou za práci,
jejíž výsledky snad ocení tisíce návštěvníků, jim budou jen propagační předměty
akce.“
Nadaní
studenti Univerzity obrany, oba studující obor Vojenský pilot, aktivně
spolupracují také s ředitelem letových ukázek v rámci Dnů vzdušných
sil AČR. Pro něj vyvinuli administrační rozhraní, které se ukázalo jako velmi
užitečné pro organizaci leteckých dnů. „Administrační systém funguje na bázi
interaktivní webové stránky, ke které má přístup omezený počet lidí, jež se
podílejí na přímém zabezpečení letových ukázek Dnů vzdušných sil AČR. Pod
uživatelským jménem a heslem se do něj přihlásí a dle jejich funkce jim systém
přidělí privilegia, se kterými mohou při práci se systémem disponovat. Mezi
uživatele administračního rozhraní patří letový ředitel, koordinátor pilotů,
řídící letového provozu, dozorčí inženýr stojánky a administrátoři,“ říká
rotmistr Hromek a dodává: „Nejvyšší pravomoci mají samozřejmě letový ředitel a
administrátoři – ti mohou měnit vše, co systém umožňuje měnit. To znamená, že
mohou přidávat, editovat a mazat ukázky a měnit nastavení chodu celého systému
– jako například publikování letového řádu pro chytré mobilní telefony,
zobrazit si kompletní historii změn, které ovlivní chod systému a podobně.“
K
jedné z nejpodstatnějších funkcí aplikace patří také integrovaný chat.
Všichni výše zmiňovaní uživatelé mají k chatu přístup a mohou mezi sebou
chatovat. Tento nápad vznikl jako řešení problému při komunikaci mezi
stanovišti při zvýšeném hluku během letového vystoupení. Chat výraznou měrou
pomáhá při organizaci akce.
„Další
předností systému je možnost přímého tisku aktuálního programu. Zcela
nejdůležitější vlastností celého systému je však samozřejmě možnost kdykoliv
měnit letový program tak, jak je potřeba dle nastalé situace. Každý zásah do
programu se okamžitě bez prodlení zobrazí všem uživatelům, tudíž jsou všichni
ihned informování o jakékoliv změně včetně uživatelů mobilních aplikací pro Android
a iPhone,“ uvádí rotmistr Hromek.
Samostatnou
částí softwaru je i veřejný výstup dostupný na adrese http://natodays.fosvion.com/ , který je promítán pro účinkující
piloty a ve VIP sekci. Tudíž i piloti jsou neustále v obraze, kdy mají být
připraveni na svůj let, zda na něj půjdou později nebo kvůli problémům jiného
účinkujícího o něco dříve. Příklad takového problému může být nezdárné spuštění
motorů nebo nefunkčnost jiných důležitých systémů na palubě.
Autor:
Pavel Pazdera, foto: archiv studentů