Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu
Účast československých letců v bitvě o Británii

Zpravodajský portál Univerzity obrany

 

Aktuality Univerzity obrany

Účast československých letců v bitvě o Británii

Počet shlédnutí: 593

12.9.2014 • V létě 1940 se druhá světová válka přesunula se vší razancí i do vzduchu. Bitva o Británii, která zuřila od 10. července do 31. října 1940, byla dalším z řady střetnutí, v němž se osvědčili českoslovenští letci. A právě úspěšná účast čs. letců v kulminačním dni bitvy o Británii 15. září se stala památným dnem resortu Ministerstva obrany ČR.

Českoslovenští letci prokázali své kvality nejdříve jako piloti polského letectva, posléze během bitvy o Francii. V československých perutích RAF sloužily během druhé světové války stovky mužů, z nichž drtivá většina začala létat, když jim bylo 18, 19 let. Přes prokázané hrdinství však jen nemnoho z nich vystoupilo z anonymity. Mezi ty, jejichž jména nezůstala zapomenuta, patří i několik leteckých es.

Nejúspěšnějším československým letcem v královském letectvu se za druhé světové války stal Karel Kuttelwascher, kamarády zvaný Kut. První bojový křest absolvoval jako třiadvacetiletý příslušník francouzského letectva. Po přesunu do Anglie sloužil v RAF, nejdříve u 1., pak u 23. stíhací perutě, kde na stroji Hawker Hurricane létal jako noční stíhač. Přestože zaznamenal 18 potvrzených sestřelů, svou dráhu aktivního letce ukončil relativně brzy, v říjnu 1942, kdy byl přidělen k československému leteckému inspektorátu.

Naopak Josef František začal svou bojovou dráhu již v polském letectvu. Ač pilotoval pouze průzkumný letoun, vyznamenal se útokem ručními granáty na kolonu německého vojska. V rámci RAF byl přirazen k polské 303. stíhací peruti, s níž dosáhl během několika týdnů 17 jistých sestřelů. Bojových úspěchů mohlo být snad i více, avšak za dodnes nejasných okolností se dne 8. října 1940 jeho letoun zřítil během rutinního hlídkového letu.

Alois Vašátko byl nejstarší mezi československými esy. V době, kdy odešel do Polska, měl za sebou již deset let vojenské služby. Protože však jeho původní specializací bylo dělostřelectvo, poprvé usedl do kokpitu až ve věku 29 let. Většina z jeho 15 leteckých vítězství spadá do období bojů ve Francii, několik úspěchů, mj. sestřel německého bombardéru, zaznamenal i během bitvy o Británii. V následujících letech vystřídal řadu velitelských funkcí, než v červnu 1942 jeho život ukončil střet s nepřátelským letounem Focke-Wulf 190.

V okamžiku, kdy se František Peřina rozhodl emigrovat z českých zemí a vstoupit do zahraničního odboje, měl nejlepší předpoklady stát se skvělým bojovým pilotem. V československé armádě absolvoval řadu leteckých kurzů, pozorovacích i stíhacích, a v roce 1937 reprezentoval Československo na letecké přehlídce ve švýcarském Curychu. Obdobně jako jeho starší kamarád, i František Peřina zaznamenal většinu sestřelů nad půdou Francie, neboť pro zranění se k 312. stíhací peruti připojil až v září 1940. Československé velení si jej vzápětí vybralo pro práci v inspektorátu letectva, kde měl na starosti výcvik. Do boje se již nevrátil, přesto jeho „skóre“ za dobu války činilo úctyhodných 12 potvrzených sestřelů.

Miloslav Mansfeld byl dalším z es, který, když ilegálně přecházel hranice, aby se zapojil do československého odboje, měl za sebou několikaletou praxi jako denní i noční pilot stíhacích a bombardovacích letounů. Do bojů nicméně zasáhl až na konci bitvy o Británii, kdy byl převelen do 111. stíhací perutě ve Skotsku. Na konci roku 1940 se dobrovolně přihlásil pro noční stíhání a poté působil u 68. stíhací perutě, v níž byla později ustavena československá letka. Do konce války sestřelil 10 nepřátelských strojů a dvě střely V-1.

Působení československých pilotů v RAF během let druhé světové války, a zejména v nejtěžších dnech pro Spojené království – v období bitvy o Británii –, tvoří nedílnou součást vojenské tradice Armády České republiky. Řada letců je dnes právem připomínána pro své výjimečné zásluhy v boji proti nesvobodě. Ne vždy tomu tak ale bylo. Necelé tři roky po skončení války se v Československu dostal k moci komunistický režim a britští letci se ocitli v nemilosti a měli být vymazáni z oficiálních dějin. Karel Kuttelwascher proto znovu emigroval do Spojeného království, stejně jako Miloslav Mansfeld, který ještě jednou vstoupil do služeb RAF. Poslední z přeživších, František Peřina, se po útěku z vlasti usadil ve Spojených státech. Osudy těchto československých letců tudíž dokládají, že boj proti útlaku je mnohem více celoživotním údělem, než jednorázovým hrdinstvím.


Autor: Aleš Binar, foto: VÚA-VHA Praha

​​
   
© 2021 Univerzita obrany | Kounicova 65, 662 10 Brno, Czech Republic
  • Videokanál Univerzity obrany na Youtube
  • Tweetujeme
  • Videokanál Univerzity obrany na Youtube
  • Jsme na Facebooku
  • Webová alba Picasa