9.5.2014 • Pohyb v terénu je pro
pozemní síly jednou z rozhodujících činností v bojových i nebojových
podmínkách. Možnosti pohybu jsou dány jak technickými parametry vojenské
techniky, tak zejména geografickými a meteorologickými podmínkami v daném
prostoru. Na Katedře vojenské geografie a meteorologie Fakulty vojenských
technologií je řadu let vyvíjen postup, jak modelovat pomocí digitálních
geografických dat možnosti pohybu techniky v prostoru. K ověření
funkčnosti zde vyvinutých fyzikálních, matematických a informačních modelů byly
ve dnech 6. a 7. května 2014 uskutečněny ve Vojenském újezdu Březina zkoušky
s technikou, která je v AČR nejčastěji používána.
V rámci dříve řešených
výzkumných projektů a i v současnosti řešeného projektu pro rozvoj
organizace byly vypracovány dílčí postupy, jak testovat vojenskou techniku
z hlediska překonávání terénních překážek, únosnosti půd, pohybu v lese a
jiné vegetaci a v neposledním míře i z hlediska stavu počasí a
viditelnosti. Na základě již dříve uskutečněných testů byly vypracovány
matematické modely pohybu techniky v terénu a ty byly postupně aplikovány
při řešení uvedených modelů pohybu v prostředí geografických informačních
systémů a za použití digitálních polohových i výškových dat, které jsou pro AČR
vytvářeny Vojenskou geografickou službou.
V současné době řešení výše uvedených
úloh dospělo do fáze, kdy bylo nutné otestovat jejich funkčnost přímo
v terénu. Od počátku letošního roku v podstatě celá katedra pracovala
na přípravě scénáře komplexního cvičení, jehož cílem bylo tuto funkčnost
prověřit. Především musely být zpracovány varianty možností pohybu pro lehkou a
těžkou kolovou techniku a pásovou techniku. Vzhledem k tomu, že
geografická služba má k dispozici několik úrovní výškových digitálních
modelů, bylo nutné vytvořit i varianty pro tyto výškové modely. Zároveň kromě
datových zdrojů poskytovaných běžně z území ČR byl pro danou lokalitu
vytvořen polohový a výškový model odpovídající datovým zdrojům dostupným
vojákům v zahraničních operacích (MGCP a SRTM). Celkem bylo nakonec vypočítáno
přes 20 variant modelů pohybu. Z těchto modelů byly dále v rámci
scénáře naplánovány pohyby techniky jak v denní, tak i noční době.
Vlastní testy byly provedeny
v prostorech takticko pořadových cvičišť a dělostřelecké střelnice Kotáry
ve Vojenském újezdu Březina. Testovanou techniku (UAZ 469, Tatra 810, Pandur II,
BVP 2 a VT-72, který simuloval tank T-72) zajistila Vojenská akademie ve
Vyškově. Pro každé vozidlo byla vypočítána v dané kombinaci digitálních
dat ideální trasa mezi předem danými body s podmínkou minimálního využití
stávajících cest.
Na začátku testů byly péčí
Vojenského technického ústavu ve Vyškově změřeny konkrétní výkonové parametry
jednotlivých vozidel. Poté vozidla postupně projížděla maximální možnou
rychlostí vypočítanými trasami podle pokynů řešitelů a jejich stopa byla měřena
pomocí GPS přijímačů. Současně se měřil i čas průjezdu vozidel jednotlivými
úseky. Jednou z fází testů byla jízda vozidel za snížené viditelnosti a v noci.
Týden předem a po celou dobu testů byly měřeny meteorologické podmínky a
v době testů i světelné podmínky včetně měření intenzity světel při noční
jízdě. Okolí dílčích úseků skutečně projetých tras bylo i mapováno podrobných
tachymetrickým měřením, aby výzkumný tým měl k dispozici nezávislá měření
pro kontrolu digitálních dat. Ve spolupráci s pedologem prof. Praxem byly na
trasách odebrány půdní vzorky k jejich pozdějšímu rozboru.
Dva dny strávené ve výcvikovém
prostoru s vojenskou technikou byly velice užitečné. Ukázaly, že vytvořené
modely jsou do značné míry funkční, ale že je nutné některé jejich parametry
ještě upravit. Velice užitečný byl i kontakt s řidiči vozidel, kteří
s nimi jezdí každý den, a kteří poskytli další cenné informace. Snad jenom
počasí „nevyšlo“ tak, jak bylo plánováno. Dlouhodobé sucho v prostoru
testů „zmařilo“ ověření vlivu meteorologických koeficientů zpomalení vozidel. Další
práce bude řešitele čekat v následujícím období, ve kterém bude nutné
nasbíraný bohatý materiál zpracovat a vyhodnotit.
Autor: Václav Talhofer