17.8.2013 •
Příslušníci ženijního vojska nejen pomáhali s odstraňováním následků červnových
povodní, ale ve dnech od 9. do 11. července postavili první mostní provizorium
v obci Nový Knín vedle původního poškozeného povodní.
Jeho celková
délka byla dvacet čtyři metrů a skládal se z osmi dílů. Na stavbě se podílelo
dvacet vojáků ze 153. ženijního praporu z Olomouce spolu s několika příslušníky
Univerzity obrany z Brna a 151. ženijního praporu z Bechyně.
Samotné
konstrukci předcházela rekognoskace terénu a vypracování projektu odborníky z
Univerzity obrany, Katedry ženijních technilogií. Poté byly díly mostu ze
soupravy MS přivezeny ze skladů Státních hmotných rezerv v Soběslavi a
Pačejově. Ženisté musí u tohoto typu mostního provizoria nejprve postavit
vlastníma rukama vysouvací dráhu a pomocné pilíře z betonových panelů a
dřevěných pražců pro vysouvání mostu. V Novém Kníně bylo potřeba most nejdříve
sestavit na dráze, vysunout přes říčku Kocábu a poté jej na definitivní místo
posunout a natočit. Manipulovat s díly se přitom muselo souběžně na obou
březích říčky.
„Nejsložitější
na celé stavbě bylo právě otočení mostu a pak jeho uložení a srovnání s břehy,“
konstatoval nadporučík Josef Janowiak ze 153. ženijního praporu, pod jehož
vedením vojáci most stavěli. I to byl jeden z důvodů, proč samotná stavba
trvala dva dny. „Byla to nejobtížnější stavba mostu soupravy MS, se kterou jsem
se ve své praxi setkal,“ dodal vedoucí Katedry ženijních technologií plukovník
Pavel Maňas, který byl vedoucím projektu mostu MS.
V
nejbližších dnech by ženijní brigáda měla postavit další čtyři mostní
provizoria, a to ve středočeských obcích Chlum u Sedlčan, Lhotec-Červený Hrádek
u Sedlčan, Zadní Třebáň a Velké Číčovice.
Autor: kapitánka Miroslava Štenclová